شیشه سکوریت، شیشه میرال و شیشه نشکن تمامی این موارد همان شیشه خام هستند. ولی با یک‌ سری ویژگی خاص، که این ویژگی و تفاوت‌ها باعث کارایی هرچه بیش‌تر آن‌ها شده‌ است. برای اطلاع از این تفاوت و ویژگی‌ها با ما همراه باشید.

 

شیشه سکوریت چیست؟

شیشه میرال یا سکوریت از همان شیشه خام تولید می‌شود و تنها موردی که باعث وجود تفاوت بین شیشه‌ خام و شیشه سکوریت می‌شود، نحوه تولید آن‌ها می‌باشد. سکوریت پر استفاده‌ترین شیشه مصرفی در تمام دنیا می‌باشد. این شیشه هفت برابر از شیشه‎‌های معمولی و خام مقاوم‌تر است. و در صورت شکستگی به تکه‌های کوچک ایمن و بی‌خطر تبدیل می‌شود. در ساخت این نوع شیشه، همان شیشه خام را توسط کوره‌ های مخصوص به نام هوریزانتال، به دمای بالا حدودا ۷۰۰ درجه سانتیگراد می‌رساننده. و این شیشه با کمک سرامیک‌های پیشرفته در درون کوره دائما به صورت افقی به عقب و جلو حرکت می‌کند. این کار باعث می‌‌شود که شیشه تولیدی هیچ‌ گونه قوس، موج و هوایی نداشته باشد. بعد از این مرحله به سرعت توسط فشار هوا و باد بزن‌های پیشرفته خنک می‌شود. با این نحوه ساخت، همان شیشه‌ سکوریت نشکن تولید می‌شود. شیشه‌ سکوریت در داخل بازار ۲ نوع وجود دارد:

۱-شیشه سکوریت نشکن:

شیشه سکوریت و انواع آن

 

این نوع شیشه در برابر ضربه و حرارت مقاومت بسیار بالایی دارد. این مقاومت در حدی است که اگر یک جسم سخت به آن برخورد کند، اتفاقی برای آن نخواهد افتاد. ولی اگر تحت ضربه خیلی شدید آسیب ببیند، بعد از شکسته‌ شدن، پراکنده نخواهد شد و فقط به حالت پودری تغییر می‌کند. در صورتی که شیشه خام یا معمولی بعد از آسیب دیدن، شکاف (درز) برداشته و حالت شمشیری به خود می‌گیرد. این مدل شیشه تا دمای حدودا ۳۰۰ درجه سانتی گراد را تحمل می‌کند. در مقابل شیشه‌های خام حداکثر تا ۶۰ درجه سانتی گراد را تحمل می‌کنند. از شیشه سکوریت‌ نشکن به دلیل داشتن خاصیتی مانند مقاومت بالا، علاوه بر صنعت ساختمان، در صنایع دیگر مانند خودروسازی نیز مورد استفاده‌ قرار می‌گیرد.

ضخامت شیشه‌های سکوریت می‌تواند، ۴،۵،۶،۸،۱۰،۱۲  میل باشد، که این ضخامت به طور مستقیم بر روی قیمت شیشه تاثیر می‌گزارد. همچنین شیشه‌های سکوریت را در انواع رنگ‌ها مانند: شفاف، مات، برنز، دودی، آبی، سبز و غیره تولید می‌کنند. که این موضوع نیز بر روی قیمت آن تاثیرگذار خواهد بود.

۲-شیشه سکوریت لمینت:

شیشه سکوریت و انواع آن (نمونه شیشه لمینت)

 

یکی دیگر از انواع شیشه‌ سکوریت، شیشه لمینت می‌باشد. که مقاومت این نوع شیشه از دیگر انواع شیشه‌های سکوریت بیشتر می‌باشد. شیشه سکوریت لمینت از دو یا چند لایه شیشه تشکیل شده‌ است که بین هر لایه یک طلق مخصوص به نام PVB وجود دارد. این شیشه عبور صدا را کاهش می‌دهد. و عایق خوبی در برابر صدا می‌باشد. به دلیل مقاومت بالا و حفظ یکپارچگی ساختاری، که در این نوع شیشه وجود دارد، نه تنها به جلوگیری از آسیب‌های بزرگ کمک می‌کند بلکه، یک مزیت ایمنی بزرگ محسوب می‌شود. که می‌تواند از جان افراد هنگام تصادفات شدید محافظت کند.

شیشه سکوریت علاوه بر داشتن ویژگی‌های مفید، یک‌ سری معایب هم دارد، این معایب عبارتند ار:

  1. قبل از سفارش این نوع شیشه‌ها اگر بخواهید جای دستگیره و قفل بر روی آن وجود داشته باشد، باید از مکان دقیق آن مطمئن شوید و بعد از آن سفارش خود را نهایی کنید، به دلیل آنکه بعد از تولید دیگر امکان حذف یا ایجاد سوراخ بر روی شیشه نمی‌باشد.
  2. اگر قصد جابجایی را دارید و تمایل داشتی که شیشه لمینت را جابجا کنید، تنها در یک صورت قابل جابجایی می‌باشد آن هم به این طریق که ابعاد جای جدید دقیقا با فضای قبلی برابر باشد. در غیر این صورت امکان جابجایی شیشه لمینت را ندارید.

موارد مصرف شیشه سکوریت:

  1. درب‌های شیشه‌ایی ساختمان
  2. استخرهای شیشه ایی
  3. درب‌های اتوماتیک شیشه‌ایی
  4. شیشه فروشگاه و مغازه‌ها
  5. بالکن‌های شیشه‌ایی
  6. صنعت خودروسازی
  7. نمای شیشه‌ایی ساختمان ها
  8. پارتیشن‌های اداری و غیره

در جمع بندی آخر:

شیشه های سکوریت طرفداران زیادی دارد. که این علاقمندی زیاد به این محصول بابت ویژگی‌های عالی آن می‌باشد. حتما در محیط‌های اداری، بانک‌ها، مغازه‌ها و … این محصول را دیده‌اید. یکی از کاربردهای اساسی آن استفاده در محیط‌های اداری به عنوان پارتیشن، جهت جداسازی فضا و استفاده بهینه از محیط می‌باشد. اگر شما هم محیطی اداری یا اینکه فضایی تجاری دارید به شما پیشنهاد می‌کنیم سری به مطالب نحوه دکوراسیون محیط‌های مختلف بزنید. از جمله دکوراسیون تجاری. ممنون از اینکه در این مقاله همراه تیم آسان نصب بودید، اگر سوال و نظراتی بابت شیشه های سکوریت دارید در آخر صفحه برای ما نظرات خود را ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.